Vi kender alle bemærkningen “Jeg ved ikke lige, hvad det var – men kemien var der bare ikke”. Den opstår, når underbevidstheden opfanger nogle signaler, som vi måske ikke er bevidst opmærksomme på. Det kan være noget så simpelt som dette billede, jeg tog i en forretning i Skanderborg:
Det overgår min vildeste fantasi, hvordan en forretning kan have et display stående, hvor lyset ikke virker i halvdelen af displayet – specielt hvis displayet reklamerer for elpærer!
Ejeren af butikken havde en længere forklaring om nogle stik, der ikke virkede. Sagen var bare, at displayet også så sådan ud, da jeg kom forbi igen efter 14 dage! Der var altså ingenting blevet gjort ved problemet – det fortæller mig bare med stor tydelighed, hvordan denne forretning generelt har det med det, de sælger. De virker pænt ligeglade … I øvrigt er forretningen lukket i dag på grund af manglende salg.
Men lad os sige, du nu har fået lukket en god handel, og nu skal der så skrives kontrakt. Du fører kunden igennem kontoret og så er der måske et skrivebord, der ser sådan ud:
Hvad tror du så enhver forbipasserende tænker her? Dette kan meget vel føre til, at kunden måske i stedet kommer i tanker om, at det er bedre at tage en brochure med hjem og så vende tilbage “senere”.
Vores underbevidsthed opfanger rod, pærer der ikke virker – og andre ting, der ikke er, som de burde være. Dette får uværgerligt kundens underbevidsthed til at tænke “Gad vide hvor mange af de ting, jeg ikke kan se, der så er i stykker. Er dette det rigtige sted at handle?” Prøv at kigge på dette billede:
Der er 23 lamper i loftet (resten er en spejleffekt på grund af bagvæggen) – hvilken en af lamperne lægger du mest mærke til?
Det er simpelthen for dumt at tabe point, fordi din butik ikke er salgsklar! Nu kan det jo være, at du ligesom jeg driver en webshop og der derfor ikke kommer kunder på adressen. Så lad mig spørge dig: Kommer der andre? Ansatte, venner, bekendte eller familie? Eller måske kommer der en person, der er meget mere vigtig, nemlig dig selv? Hvilke signaler sender du så til dem?
Få det nu ordnet! Gå en runde og lav en liste over de ting, der ikke er, som det bør være – og så få det fikset, så du har en salgsklar butik!