Hvis du sidder og funderer over, hvilke 10 firmaer, der egentlig har flest fans på Facebook, så får du toppen af poppen serveret lige her. Vi har også taget temperaturen på, hvad du bliver præsenteret for, hvis du rækker tomlen op for disse globale brands.

Husk på, at listen er genstand for konstante ændringer, da alle firmaer kan miste eller vinde fans på Facebook. Hold dig derfor opdateret via de links, du bliver præsenteret for i bunden af artiklen.

Alle tal er opgjort i skrivende stund (6/8 2019)

Det her er listen over de mest likede firmaer i verden – hvis du vil se listen over de mest likede personer i verden (som har mange flere likes end firmaerne), så klik her: Top 10 likede personer i verden

10 – Nike Football (43.845.845 likes)

Alle kender Nike. Sportsentusiaster har svedt iført træningstøj fra dette firma igennem generationer. Det er praktisk, det er flot – og så behøver det heller ikke koste en formue.

Man kan være mest til Nike eller Adidas. Men hvis man snakker flest fans på Facebook, er der dog ingen tvivl om, hvem der er størst – Adidas finder man først udenfor top 10.

Lige præcis fodboldudstyr fra Nike, står højt på mange drenge og pigers ønskeliste. Dyre reklamekampagner med de største stjerner indenfor sporten, har gjort sit til at øge populariteten i årenes løb.

Nike er opfindsom og humoristisk i sine videoer. De kommer med en billedtekst, som enhver fodboldfan kan relatere til – og opslagene får MANGE likes, delinger og kommentarer.

Bliv fan af Nike og få en smagfuld og dyrt produceret forsmag på de seneste nye fodboldkollektioner.

Find Nike Football her.

9 – Windows (45.912.103)

Microsoft Windows overgår med mange længder Apple – på Facebook i det mindste. Du er måske gammel nok til at kunne huske helt tilbage til Windows 1.0. Det grundlæggende styresystem blev udgivet 20. november 1985. Der er sket en del siden, men Windows har altid fulgt med tiden og opdateret sig.

Nu er vi oppe på Windows 10 og det stopper garanteret ikke her. Nogle ting vil først gå til grunde den dag jorden går under – man kan mistænke Windows for at være en af dem.

Få tips, tricks, nyheder og guides til dit foretrukne operativsystem ved at følge med på Facebook. Der er hele tiden nye emojis, spil, kampagner og branche-updates at dykke ned i.

Det er faktisk ikke så få genveje og ahaoplevelser, du kan få, hvis du scoller ned ad news-feeden på denne fanside. Det betaler sig ofte at sætte 10 minutter af til at lære noget nyt, i stedet for bare at klikke videre på den næste hurtige tidsrøver. Windows tager dig med ind i fremtiden – vær sikker på det.

Følg Windows her.

8 – Converse (45.918.260)

Converse er en meget gammel skofabrikant fra USA – grundlagt helt tilbage i 1908. Det er ikke så få skridt, der er blevet taget iført et par Converse!

Populariteten af disse sko er gået op og ned gennem årene. Man har dog formået at holde sin plads som et af de mest populære firmaer i verden. Særligt Converse All Stars har deres faste plads i næsten enhver teenagers garderobe.

I dag er Converse et datterselskab af Nike, så det er absolut to mastodonter indenfor fremstilling af skotøj, der her har slået sig sammen og indtaget et vist verdensoverherredømme.

I løbet af 2. Verdenskrig skiftede selskabet fokus fra at fremstille sko til den almene befolkning. Der var stor efterspørgsel på slidbart fodtøj til militæret, så det var her produktionen sigtede hen nu.

Ethvert globalt kæmpefirma har et letgenkendeligt logo. Du kan kende Converse på deres simple femtakkede stjerne i en cirkel. Når du ser den, ved du hvad, der er på spil. Hvis du da ikke er stødt på en billig kopi fra det kinesiske marked.

Converse har deres reklamekampagner på plads og er et like værd, hvis du vil følge med i seneste nyt fra denne erfarne skoproducent.

Find Converse her.

7 – Red Bull (48.878.727)

Alle kender Red Bull. Oprindeligt var der tale om en energidrik, som var nogle år om at blive godkendt til at komme på markedet i Danmark. Nu er der tale om et globalt kæmpe-brand med sporten som hovedområde.

Red Bull ejer sportsklubber flere steder i verden. Folk enten hader eller elsker firmaet alt efter temperament. Man markedsfører sig på aggressiv vis, og du kan støde på logoet mange steder.

Som fan af Red Bull på Facebook får du dagligt smidt nye videoer efter dig fra alle former for sport. Generelt er det ekstreme præstationer, man går efter. Du husker måske, da Felix Baumgartner sprang ud fra kanten af rummet og landede på benene til stor jubel for seere over hele verden. Gæt hvem, der sponsorerede eventet …

Red Bull er vovehalsenes klub. Og hvilken bedre måde at drikke sig mod til end en energidrik med et højt koffeinindhold. På den måde hænger det hele jo ganske godt sammen.

Følg Red Bull her.

6 – Instagram (60.190.634)

Oktober 2010. Så langt tilbage kan fotodelingstjenesten Instagram spores til.

9 år senere har Instagram vokset sig så kæmpestor, at det er langt mere end blot en tjeneste til deling af billeder. Du kan streame live, du kan deltage i fællesskaber, bruge et væld af filtre, dele stories osv. Kort sagt – Instagram er ikke til at komme udenom, hvis du vil gøre karriere på de sociale medier.

Med over 60 millioner likes på Facebook, er det tydeligt, at vi har med en verdensomspændende kæmpesucces at gøre. Hvad du ønsker, kan du finde på Instagram – ellers findes det slet ikke. De mest kendte musik-, reality-, og sportsstjerner har flere hundreder millioner følgere, som følger med hver gang, der uploades billeder, videoer eller stories (som blot er tilgængelige i 24 timer).

Det er sjovt at oprette sin egen Instagram-profil og få gang i sit virtuelle fotoalbum. Det har millioner af mennesker verden over benyttet sig af, så det er ikke småting, du kan finde frem ved at følge et bestemt hashtag #.

Instagram dækker forskellige kampagner på deres Facebook-side. Der dukker jævnligt et nyt filter eller hashtag op, som er spændende at dykke ned i.

Vidste du i øvrigt, at det mest likede billede nogensinde på Instagram, er af et kæmpestort æg?

Find Instagram her.

5 – McDonald’s (79.472.062)

Amerikanerne er i klart overtal på denne topliste. Og hvad er mere ærkeamerikansk end McDonald’s?

Du har kunnet nyde burgers og sodavand på en filial siden 1940. Det er altså ikke så få Big Macs, der er blevet langet over disken siden. Et besøg i en vestlig hovedstad betyder med statsgaranti mulighed for at få kureret tømmermændene på en McDonald’s-restaurant. Der findes i omegnen af 40.000 af slagsen på verdensplan, så der er virkelig tale om et globalt brand i sværvægterklassen.

Om du selv bliver sværvægter af at spise jævnligt på McDonald’s, vil nogen nok mene. Sikkert er det, at du kan nyde synet af klovnen Ronald McDonald imens dine børn pakker deres Happy Meals ud med dertilhørende legetøj.

Jo, Mc-D er en familierestaurant, hvor man ved, hvad man får. Om man så elsker eller hader det, må være op til dig selv at bedømme.

Du kan få en forsmag på, hvad der venter dig, næste gang der skal frådes burgere og fritter med et like på Facebook. Husk på, at der er kampagnetilbud, som måske er værd at sætte tænderne i før de udløber.

Følg McDonald’s her.

4 – YouTube (83.703.357)

Livet blev en del lettere, da YouTube så dagens lys i 2006. Pludselig havde man en tjeneste, hvor videoer af – næsten – enhver slags kunne deles frit og blive tilgængelige for brugere over hele verden.

Nogle vil nok indvende, at YouTube var en del sjovere i de gode gamle dage, før der kom reklamer til. Hvis du ikke kan huske det, var der engang, hvor man ikke skulle vente i 5 sekunder, før man kunne klikke forbi en reklame for at se den video, man havde søgt efter.

Sådan er det jo. Skal ting vokse sig store, skal der penge til. Og det er ikke småpenge Google kradser ind på betalt annoncering på deres YouTube-tjeneste.

Næste gang du står for at foretage en traditionel søgning på Google, så prøv at skrive dine søgeord på YouTube i stedet. Du vil blive forbløffet over, hvor meget relevant videomateriale, der er uploadet til stort set ethvert tænkeligt emne.

YouTube er desuden den perfekte tidsrøver. Du kommer hurtigt ind i en stime, hvor den ene spændende video afløser den anden. Det er nemlig en intelligent tjeneste, hvor der hurtigt findes frem til søgeresultater, der meget vel også kunne have din interesse.

Du får seneste nyt i YouTube-verden med et like på Facebook. Det kan være sport, det kan være musik, film, videnskab, tv-serier, dokumentarer osv. osv.

Find YouTube her.

3 – Coca-Cola (107.425.896)

Gode gamle Coca-Cola er store nok på Facebook til at gøre sig fortjent til en bronzemedalje. Det er nok få personer i den vestlige verden, som ikke jævnligt nyder sig en kølig coke i en af de efterhånden adskillige smagsvarianter. Det startede med små buttede glasflasker – i dag kan du slukke tørsten om den så er stor eller ganske lille.

Coca-Cola er så amerikansk som det kan blive – det er et brand, som kan findes over hele verden. Tænk bare på, hvad du får at drikke, når du frekventerer McDonalds – ja, Coca-Cola.

Du kender brandet fra adskillige store reklamekampagner i årenes løb. Reklamen med julemanden, der nyder en slurk i en velfortjent pause fra uddelingen af gaver, står klart i hukommelsen hos de fleste.

Michael Jackson valgte i sin tid at reklamere for Pepsi i stedet for Coca-Cola – også selvom han personligt foretrak en coke. Hos Coca-Cola er man måske sidenhen blevet meget tilfredse med ikke at blive associeret med The King of Pop.

Der er noget velkendt og hyggeligt ved at nyde en iskold cola med sine venner og kollegaer. Derfor lancerede firmaet for nogle år tilbage, at der skulle navne på etiketterne. Så kunne man finde sit eget og venindens navn, skåle bagefter og samtidig tage en selfie. Sådan kan man også brande sit produkt. Gennemtænkt, effektivt og smart.

Du kan støtte firmaet, få seneste kampagner og adgang til konkurrencer med et like på Facebook. Og så gør det jo heller ikke noget, at dine venner og veninder kan se, at du har den gode smag på plads.

Følg Coca-Cola her.

2 – Samsung Global (159.922.649)

På andenpladsen finder vi den sydkoreanske elektronikmastodont Samsung. Kig rundt i dit eget hjem – sandsynligheden for, at du kan finde et Samsung-mærke et eller andet sted er ganske stor.

Samsung holder sig skarpe og fornyer sig hele tiden. Konkurrenterne skal virkelig stå tidligt op for at følge med. Der findes næppe det elektroniske udstyr, der ikke fås med Samsung som producenten bag.

I skrivende stund promoveres en vaskemaskine, som kan betjenes fra din smartphone – ja, det måtte jo komme.

Samsung blev grundlagt i 1938 og har siden fokuseret på produkter i højeste kvalitet – man samtidig til priser, hvor langt de fleste kan være med. Og det har været vejen til global succes.

Du får lækre og informative videoer, som omhandler de nyeste produkter, og det er svært ikke at blive fristet til et køb med det samme. Pludselig føler man et behov – også selvom det man allerede har, egentlig fungerer ganske udmærket.

Samsung giver også deres fans nogle historiske gennemgange. Du kan med egne øjne se, hvordan fjernsynet har udviklet sig – fra den første månelanding i 1969 over opsendelsen af rumfærger i 1990’erne til sportsbegivenheder i 2000’erne. Det hele fejres i 2019 med 50-års jubilæet for den første månelanding.

Er du til Samsung, kan du følge med i stort og småt på Facebook. Ligesom så mange andre gør – nok til at være det firma med næstflest følgere på globalt plan.

Find Samsung her.

1 – Facebook (214.464.845)

Facebook er firmaet med flest fans på – Facebook. Ja, det er så simpelt som det er sandt. Hvem kan overhale selveste kongen af sociale medier – ingen, ser det kraftigt ud til.

Facebook blev lanceret 4. februar 2004 af Marc Zuckerberg som hovedpersonen bag. Siden er det kun gået én vej – stejlt opad! Facebook startede som en slags blå bog for college- og universitetsstuderende. Det stod dog hurtigt klart, at konceptet kunne bære et meget større publikum. VIRKELIG meget større …

Milliarder af mennesker i verden starter deres dag med at tjekke deres Facebook-konto. Og sådan gentages det gerne mange gange i løbet af dagen. Facebook-afhængighed er ligefrem meget udbredt.

Det kan være yderst vanedannende at begå sig i dette virtuelle fællesskab. Ja, man ekskluderer ligefrem sig selv fra mange ting, hvis ikke man er at finde herinde. Dog er der i den seneste tid kommet en vis modreaktion, hvor særligt unge mennesker søger væk fra Facebook og mod mere ægte relationer.

Du får info om de nyeste tiltag med et like på Facebook på Facebook. Der sker jævnligt nyt, som gør brugeroplevelsen endnu bedre og mere up to date. Husk bare på hvordan mediet så ud, da du oprettede din profil i sin tid. Der er virkelig sket meget i årenes løb, og det ser på ingen måde ud til at stoppe lige med det første.

Et like på Facebook er lig med en plads på første parket, når verdens sociale medie nummer 1 tager os ind i fremtiden.

Følg Facebook her.

Listen er lavet ved rådføring på følgende hjemmesider: Facebook (her), Wikipedia (her), og statista (her).

Det skal blive spændende at se, hvordan det kommer til at gå i kapløbet i årene, der kommer. Hvem stikker næsen frem og hvem må se firmaet skrumpe ind …

Hvis du kunne lide denne artikel, vil du måske også være interesseret i: De ti mest likede danske virksomheder på Facebook