Hvad skal jeg sælge i min webshop?

- Af Henrik Bruhn

Hvad skal jeg sælge i min webshop?

Hvad skal jeg sælge i min webshop? Et af livets helt store spørgsmål. Ifølge Dansk Erhverv er danskerne et af de mest e-handelsinteresserede folkefærd i Europa. Således har en stor andel af den danske befolkning handlet på nettet inden for det sidste halve år. Det skal man som erhvervsdrivende selvfølgelig tage til efterretning.

Da det samtidig kan holdes relativt omkostningsfrit at føre virksomhed på internettet, er det noget selv privatpersoner kan overveje at kaste sig ud i. Læs her, hvad der sælger godt på nettet, hvem kunderne er og hvad du skal tage til efterretning.

Hvad skal jeg sælge i min webshop?

Tag udgangspunkt i data og spring mange fejltagelser over. Hvis du bruger lidt tid på research, kan du komme et stykke frem i køen blandt hundredevis af andre webshops. Det handler selvfølgelig om at forhandle nogle varer, som du ved en masse om og måske ligefrem brænder for at indkøbe/producere og sælge videre.

Passion er dog kun én side af sagen. En veldrevet webshop lever af sine kunder – der skal være efterspørgsel på den vare, du sælger!

I stedet for at fokusere direkte på produkter, kan man ligeså godt kigge på målgrupper. Spørg dig selv: Hvem handler meget på nettet?

Børnefamilier er løse på aftrækkeren, når det handler om at handle ting til deres kære små. Man vil sine børn det absolut bedste. Der er ofte ikke tid til at tage på shoppingture for at finde frem til de bedste tilbud i BabySam eller Kære Børn. Købene foretages på nettet, og det må gerne gå stærkt med leveringen.

Tjek webshoppen hos fx BabySam eller Kære Børn for at få idéer til et sortiment af varer til børnefamilier. 
[youtube_link_embed id=”mOqPqCTirp8″]

Der er stor forskel på mænd og kvinders nethandel

Man skal passe på med at generalisere i disse tider. Dog er der ret så stor forskel på mænd og kvinders nethandel. Det bakkes så rigeligt op af empiri. Du kan derfor med fordel satse på at ramme enten det ene køn frem for det andet.

Politisk korrekt skal det selvfølgelig anføres, at der altid vil være undtagelser, der bekræfter reglen. Så er der vist ikke nogen, der føler sig trådt over tæerne.

Mænd er generelt vilde med at købe dette på nettet:

  • Værktøj
  • Udstyr til biler og motorcykler
  • Ure
  • Computerspil
  • E-cigaretter, E-piber og E-cigarer

Der fik du lige nogle meget konkrete forslag serveret. Det er med at specialisere sig indenfor nogle enkelte områder, hvis man vil ramme plet.

Kvinder er generelt vilde med at købe dette på nettet:

  • Tøj
  • Parfume
  • Sko
  • Make-up
  • Smykker

Generelt sidder e-handelsfingeren løsere hos kvinder end hos mænd. Til gengæld kan mænd finde på at købe for rigtig mange penge pr. handel. Der er altså penge at tjene i at fokusere på både mænd og kvinder – dog måske ikke på samme tid.

Men hvordan skal du dog kunne konkurrere med store og etablerede webshops?

Hvis man tror, at man kan udkonkurrere de store webshops, kan man ligeså godt forberede sig på en kæmpe fiasko.

Du kan som lille og selvstændig handelsdrivende ikke hamle op med det kæmpe maskineri, som de store og kendte webshops har stablet på benene. Din chance ligger i at tilbyde noget særligt for kunderne.

Hvis man køber ind hos store webshops, er det ligesom at handle i et supermarked. Man skal bare så hurtigt ind og ud som overhovedet muligt. En lille webshop fungerer mere som en lille butik, der har specialiseret sig i få varer. Her får man en mere personlig service. Der er tid til fordybelse og en snak med manden bag disken.

Du bør altså satse på et menneskeligt ansigt bag din webshop. Hvis dine kunder kommer til at føle, at de får den bedste service – og selvfølgelig ordentlige priser – hos dig, så har du en chance.

Få varer fremfor et kæmpe sortiment er langt at foretrække, når der er tale om en mindre webshop. Gå i tænkeboks og find frem til dit personlige nicheprodukt, hvor du faktisk kan yde en bedre forhandlerservice end store webshops, hvor det kun handler om maksimal profit.

Hvad interesserer du dig for og ved særligt meget om? Skal du måske forhandle:

  • Piber
  • Brugte sko
  • Importerede computerspil
  • Designersmykker
  • Retro-ure

Kun fantasien sætter grænser. Men husk, at der skal være et reelt markedet for det, du ønsker at forhandle igennem din webshop. Sæt i gang!

[youtube_link_embed id=”wboKVUIELgM”]

Tallene bag undersøgelsen

Hvem er kunderne?

Selvom rigtig mange unge mellem 18-35 år har handlet på nettet inden for de sidste seks måneder, har de ikke brugt mange penge i gennemsnit. Den mindste kundegruppe, nemlig e-handlere på over 60 år, har brugt mange flere penge i gennemsnit.

Dette er absolut værd at tage med i sine overvejelser. Spørgsmålet er, om man vil ramme en stor gruppe, der bruger få penge eller en lille gruppe af potentielle kunder, som til gengæld køber for flere penge.

En oversigt viser dette

  • Folk i alderen 18-35 år:  90% har e handlet de sidste 6 mdr. for gennemsnitligt 70 kr.
  • Folk i alderen 36-49 år: 87% har e handlet de sidste 6 mdr. for gennemsnitligt 120 kr.
  • Folk i alderen 50-59 år: 80% har e handlet de sidste 6 mdr. for gennemsnitligt 125 kr.
  • Folk i alderen +60 år: 70% har e handlet de sidste 6 mdr. for gennemsnitligt 130 kr.

Det er derfor en god idé at overveje den ældre målgruppe på trods af deres lavere tendens til at bruge webshops. Samtidig er en nævneværdig bruger af e-handel den gængse børnefamilie. Denne gruppe vælger nemlig i høj grad at handle via nettet (formentligt grundet bekvemmelighed ift. børneafhentning/-pasning osv.) og gør det faktisk dobbelt så hyppigt som andre kundegrupper.

Det tydeliggøres via statistikken, der viser, at 56% af børnefamilierne oplyser, at de har e-handlet inden for den sidste måned. Dette gør sig blot gældende for 39% af den øvrige befolkning. Da børnefamilierne endvidere typisk handler for flere penge end andre grupper, bør du helt sikkert overveje denne målgruppe.

Hvor bor kunderne?

Samtidig viser det sig, paradoksalt nok, at hvor kunderne har lettest adgang til indkøb, er de mere tilbøjelige til at e-handle. Således har 81% af de, der har e-handlet inden for de sidste 6 måneder, oplyst, at de bor i en storby, 79% i en mellemstor kommune og 75% i en land- og yderkommune.

Måske er det bare ikke så fedt at flokkes om varerne i et indkøbscenter, hvor det vrimler med folk?

Dette kan muligvis også hænge sammen med, at mange yngre mennesker (som jo er størst brugere af e-handel) ofte tilflytter storbyerne grundet studie osv. Igen ses det desuden, at gruppen med færrest købere, bruger flest penge, når de endelig køber noget.

[youtube_link_embed id=”Nah6vRfhOTU”]

Hvad køber de og hvad sælger godt på nettet?

Der er et tydeligt billede af, at det, kunderne efterspørger mest af fysiske produkter, er tøj eller sko. Således svarer 20% adspurgte, at det sidste, de købte på nettet, tilhørte denne kategori. Dette er skarpt efterfulgt af elektronik, som var det sidste indkøb i 19% af tilfældene.

Det viste sig endvidere, at kvinderne stod for 26% af indkøbene at tøj og sko, mod mændenes 13%, hvor mændene tegnede sig for 27% af elektronikkøbene, mod kvindernes 11%.

Dog er serviceydelser også meget populære køb på nettet.

Her svarer 22% af de adspurgte, at deres sidste e-handlede serviceydelse var en oplevelse (teater, biograf etc.,) og 21% siger, at den sidste var et hotelophold eller lignende.

Det skal dog noteres, at de fleste hotelophold, rejser etc. er indkøbt af de +60-årige. Det bliver nok svært at tjene på rejser til børnefamilien. Også selvom denne jo ellers er mest repræsenteret som onlinekøber. De har ikke så god tid til at rejse som pensionisterne – om de så ønsker det eller ej …

Hvor handler de?

Ser man derefter på de fem onlinebutikker, hvor danskerne køber flest produkter eller varer, så er tre af disse onlinebutikker udenlandske. I år 2020 var top 5: Zalando, Nemlig.com, Elgiganten, Amazon og Salling Group.

Hvis du vil se en oversigt over de top 20 mest populære onlinebutikker fra år 2020, så klik her.

Hvad skal jeg sælge i min webshop?

Vil du åbne en webshop, bør du overveje at sælge tøj og sko eller oplevelser til yngre mennesker (herunder børnefamilierne og kvinder) der bor i storbyen. Du kan ofte købe store restlagre eller konkurssalg af tøj og sko til meget lave omkostninger.

Da udgifterne til en e-butik kan holdes nede, er det værd at overveje et sådant forretningseventyr. Dog bør du være opmærksom på, at 57% foretog deres sidste indkøb i en e-butik, de kendte i forvejen. Grundig markedsføring er en væsentlig faktor. Det kendte sælger.

Held og lykke med projektet!

Vi er klar til at hjælpe!

Kontakt os i dag, og få planlagt de næste skridt i dit projekt, med kompletmarketing.

Relaterede artikler

Hej, kan jeg hjælpe med noget?
Hvad kan jeg gøre for dig?
Lad os chatte sammen... Er der et projekt du ønsker min hjælp til, eller har du brug for faglig rådgivning?

Mit svar kommer som sms på det telefonnummer du indtaster.

Analyse af hjemmeside

Kunne du tænke dig en gratis teknisk analyse?

Med vores software kan vi udføre en komplet analyse af din hjemmeside med 15 kontroltjek.