På Pinterest deler man sine interesser med andre brugere. Man kan hurtigt søge efter inspiration i form af billeder og links. Du kan sørge for øget trafik til din virksomheds hjemmeside ved at benytte Pinterest.
Et socialt medie med fokus på billeder
Pinterest er et socialt medie, som er fokuseret omkring billeder. Der er ligheder med Instagram, men Pinterest er anderledes på visse punkter. Når du ”pinner” et indlæg eller opslag, har det let ved komme ud til interesserede Pinterest-brugere.
Du søger fx på ”Sneakers kvinder” og straks dukker der et hav af billeder op med dertilhørende links til online butikker. Det kan også være billeder, som er delt af diverse blogs, der omtaler de pågældende sneakers. Klikker du på billedet, bliver du automatisk ført til det link, der er tilknyttet. Du skal altså sørge for at præsentere nogle virkelig gode billeder – for det er dem, der i første omgang fører til kliks.
Dine opslag – eller pins– vil dukke op, når andre brugere foretager interessesøgninger. Det drejer sig altså om, at føje den helt rette beskrivelse til sine pins for at dukke op, når andre pinnereer på udkig.
Når du deler billeder på Pinterest, bliver de Google-indekseret. Det betyder, at du kan få endnu større trafik til dine opslag, da alle søgninger på Google også tager Pinterest-opslag med i resultaterne.
Du opbygger en brugbar opslagstavle, når du vælger at gemme et billede. En pin er en tegnestift. Hvis du sætter en af disse i et bestemt billede, vil Pinterest herefter vælge at præsentere dig for andre billeder med relevans til det pinnedebillede.
Efter kort tids anvendelse af Pinterest, dukker der således masser af foreslåede billeder op, som du måske også vil finde interessante at kigge nærmere på.
Pinterest anvendes mest af kvinder
Det er klart flest kvinder, der er aktive på Pinterest. Den billedfokuserede brugerflade appellerer i stor stil til at kigge på moderelaterede billeder. Der bliver også fundet ikke så lidt inspiration til boliger og indkøb til babyer på Pinterest.
Overvejer du at anvende Pinterest til at promovere din virksomhed, skal du derfor have med i betragtning, hvem din målgruppe er. Ønsker du at fokusere på det kvindelige publikum – fra de helt unge til op i 50’erne – vil Pinterest helt sikkert være interessant at tage under kærlig behandling.
Du kan altid undersøge, om der er andre virksomheder lignende din egen, som anvender Pinterest til markedsføring. Du kan direkte aflæse, hvor succesfulde de er med deres indlæg – ud fra antallet af hvor mange brugere, der har sat en pin i.
Pinterest søger at favne så bredt som overhovedet muligt. Du kan markere nærved enhver tænkelig interesse, når du opretter din profil. Men virkeligheden er altså, at Pinterest har fået mere fat i det feminine segment end det maskuline.
Opret en virksomhedsprofil
Når du opretter en profil for din virksomhed, skal du tænke mere over at skabe internettrafik end i konkrete salg. Det handler om at give et spændende indblik i, hvad din virksomhed beskæftiger sig med via interessante billeder og de rette søgeord.
Opret dig med et profilnavn, som gør det let for andre brugere at finde frem til – gerne din virksomheds navn. Derefter gælder det, som på andre sociale medier, om at præsentere sig med det helt rette billede. Brug tid på at få din profil til at spille efter alle kunstens regler. Pinterest guider dig på vej med små tips, som du ikke skal være for fin til at tage ved lære af.
Føj relevante hashtags til din profil, som gør det nemt for andre brugere at finde frem til dig. Lav lidt research, så det står helt klart, hvilke søgeord der anvendes, når man vil finde frem til billeder, som du ligeså godt kunne have pinnedfra din virksomhedsprofil. Det er som oftest, de søgninger, der giver flest resultater, du skal være opmærksom på. Er der niche-søgninger, hvor dine opslag vil dukke op højest i søgeresultaterne med det samme, er det bare med at anvende de søgeord også.
Selvom de sociale medier har mange ligheder, er det de små forskelle, der gør, om du bliver succesfuld eller ej.
Tag ved lære af andre brugere. Du kan spare dig selv for mange dyrebare fejltagelser ved ganske simpelt at gøre hvad, de andre gør godt. Hen ad vejen vil du sikkert selv få gode ideer til, hvordan du kan benytte mediet til at promovere din virksomhed på den helt rette måde – men i starten er det fake it ’till you make it, der er vejen frem.
Undgå at reklamere åbenlyst. Selvom brugerne på Pinterest ikke har noget imod at handle, når de finder gode tilbud, er de primært aktive brugere pga. interesse.
Man ønsker at finde spændende billeder og opslag, som kan underholde og inspirere. Kan du stå for pins, som holder sig indenfor den usynlige grænse mellem inspiration og reklame, vil du allerede være godt på vej.
Del noget interessant for din målgruppe
Kort og godt går Pinterest altså ud på at dele indhold, som vil interessere potentielle kunder i din virksomhed. Handler du med vintage-tøj, vil det give rigtig god mening at få taget nogle professionelle billeder af tøj, som straks giver kliks fra brugere, der har foretaget en relevant søgning.
Det drejer sig så om at kunne fremvise en brugervenlig hjemmeside, når klikket har ført videre hertil. Det duer ikkeat dele flotte billeder, som fører brugeren videre til en halvfærdig og skuffende webshop.
Når en bruger har pinnedet af dine billeder, vil det automatisk dukke op på hans eller hendes egen profil. Der er på den måde mulighed for at dine opslag spreder sig som ringe i vandet, hvis du formår at ramme plet.
Tip-top billeder – en gennemtænkt billedtekst med de relevante søgeord og en hjemmeside, som tilfredsstiller de krav, kunderne måtte have – det er basis for at blive en succesfuld virksomhedsbruger af Pinterest.
Folk vil opdage og drømme på Pinterest
”Alle pins på Pinterest er idéer – f.eks. opskrifter eller et outfits – som linker tilbage til det website, de kommer fra.
Når du giver pinnereen god idé, får de lyst til at afprøve den. De vil interagere med din pin ved at gemme den eller besøge dit website.
Når nogen gemmer din idé, spredes den til andre personer via søgeresultater, feeds og anbefalinger. Det er sådan, du bliver fundet på Pinterest, og det er derfor, en enkelt pin kan give masser af brandkendskab, engagement og henvisningstrafik – helt gratis.”
Sådan præsenterer Pinterest sig selv, efter du har oprettet en virksomhedsprofil. Det er nu helt op til dig selv, hvor meget du skal have ud af at anvende dette medie til promovering.
Du har ikke mulighed for at købe betalt annoncering i Danmark, så du må gå den gratis vej. Begynd i det små for at se hvilken slags pins fra din virksomhed, der tiltrækker sig opmærksomhed. Når du har fundet ind til, hvad pinnereklikker på, fokuserer du dine fremtidige pinstil at være i samme stil.
Og så igen – brug i starten god tid på at undersøge andre virksomheder lignende din egen for inspiration. Forberedelse betaler sig – også når du vil promovere dig på de sociale medier.