JJ Transport – Casestudy

- Af Henrik Bruhn

jjtransport

Introduktion

Jan Jacobsen er indehaver af JJ Transport. Dette har han været siden 1. februar 1997. For seks År siden fik Jan den idé at udvide butikken. Han købte en lastbil med seks tilhørende containere.

Herefter begyndte han at reklamere, hvilket hovedsageligt blev gjort i avisen og telefonbogen. Det havde dog desværre ikke den ønskede effekt.

Jan kom heldigvis i kontakt med os (Komplet Marketing) for at få hjælp til JJ Transports online markedsføring.

Herunder giver vi en grundig gennemgang af, hvad vi har foretaget os.

Tema/design

Vi har lavet et design, der ser professionelt ud – uden at det skal virke skræmmende for de folk, der ikke er store virksomheder. Det var vigtigt for Jan Jacobsen, at hans nye hjemmeside ikke skulle skræmme potentielle kunder væk.

Jan er rigtig glad for orange og containerblå – derfor gik vi efter, at de to farver blev brugt mest. Farverne er også med til at forstærke, hvilken slags firma det er: mænd og kvinder i overalls, der læsser containere og grus af på alle folks adresser – lige hvor de vil have dem.

Vi gik efter at formatere hele sidens tekst efter, at den skal være letlæselig for alle. Derfor bruger vi en relativt stor skriftstørrelse med en ordinær skrifttype og lang linjeafstand. Det gør al teksten overskuelig at læse for alle besøgende.

Forside

Jan Jacobsen ville gerne have fokus på sine containere, da det er dem, han tjener flest penge på. Derfor foreslog vi at lave en video ude ved ham, hvor vi filmer en container blive læsset op på en lastbil. På den måde fik vi skabt noget liv – samt vist hvordan hele containerlæsseprocessen foregår. En video som hero-banner har vist sig at virke rigtig godt, når vi laver nye hjemmesider.

Jan ville understrege, at han havde over 120 containere – og det var ikke noget problem, at man kom som privat og skulle bruge en. Derfor var det den første tekst, vi skrev på forsiden.

Hvis kunder ville læse videre fra forsiden, har vi lavet fire hurtige links til undersiderne. På den måde skaber det mere liv, hvis folk ser hele forsiden igennem, da billeder gør folk mere interesserede.

Til sidst på siden fokuserer vi på, at Jan er en stor mand med små biler, da han gerne ville lægge fokus på, at hans biler var mindre end konkurrenternes. Dette gør, at han kan komme ind alle de små steder, hvor det ikke er muligt for større lastbiler. I samme sektion skulle vi have stort fokus på, at Jan aldrig har brudt en aftale, hvilket vi gjorde ved at fremhæve teksten. Udover det fokuserede vi på, at Jan kan være hos alle kunder indenfor 24 timer.

Om os

Ikke alle kunder læser ‘om os-siden’ – men det er en vigtig ting at have, hvis folk er i tvivl om, hvorvidt virksomheden kan stoles på. Derfor fokuserede vi rigtig meget på at få ansigter af medarbejderne + deres opgaver. På den måde bliver hele virksomheden JJ Transport meget mere personlig, hvilket gør det lettere at opbygge tillid hos mulige kunder.

Hero-banneret lavede vi ud fra den tanke, at vi skulle vise den menneskelige side af alle de fire medarbejdere hos JJ. Det kan man tydeligt se på billedet, hvor de alle står og har det sjovt sammen.

”Ingen opgave er for lille”. En om os-sides primære formål er at give kunder mulighed for at læse om virksomheden – men det er trods alt stadig en virksomhed. Derfor giver vi besøgende muligheden for kort at læse om JJ’s ”filosofi” – og derefter giver vi kunderne mulighed for at ringe/skrive til dem direkte.

Derefter kan folk læse om de fire medarbejdere – og hvad deres rolle i virksomheden er – så kunderne får en idé om opbygningen.

Scroller man forbi medarbejderne, finder man hele JJ’s historie. Det er god læsning for folk, der er i tvivl om virksomheden; om det er et stort selskab, eget af en endnu større virksomhed fra udlandet – eller om det er en lokal virksomhed, startet op fra bunden af en ung dreng med flair for god service og problemløsning.

Det giver rigtig meget troværdighed, når meget af JJ’s salg sker, fordi det er en mindre – men lokal virksomhed – der er drevet af helt normale mennesker, man møder i øjenhøjde.

Kontakt os

Kort fortalt er ”kontakt os”-siden der, hvor folk havner, når de har besluttet sig for at kontakte en virksomhed. Derfor er det vigtigt, at man ikke skræmmer folk væk herfra. Det har vi prøvet at undgå ved at gøre det mere menneskeligt med Jan selv, der står og snakker i telefon – dette viser også, at han altid er klar til at tage imod opkald fra kunderne.

Det er vigtigt at give kunderne så mange muligheder som muligt for at kontakte en virksomhed. Derfor har vi nævnt alle de muligheder, der er for at kontakte Jan. Dog understreger vi med humor, hvilken metode (opkald), Jan foretrækker. Humoren bliver brugt, så folk ikke bliver skræmt væk fra at sende en e-mail, hvis de ikke har lyst til at ringe.

Privatlivspolitik

På JJ hedder siden ”Persondatapolitik” – men det er sådan set det samme. Eftersom vi indsamler information om de besøgende på hjemmesiden, så er vi nødsaget til ved lov at have en privatlivspolitik. Der skal ikke sælges igennem siden – derfor bliver der ikke reklameret herinde, men vi har båret hjemmesidens design med over til denne side.

Alt andet end siderne:
Logo

JJ Transport logo

Vi har brugt vores dygtige grafikere til at udvikle et logo, der perfekt beskriver Jan Jacobsen og JJ Transport.

Logoet skulle symbolisere Jan Jacobsen selv ved at vise hans humor – samt se ”uprofessionelt” ud, for ikke at skræmme de små kunder væk. Derfor ser logoet simpelt ud, men der er tænkt længe over designet.

Vi har brugt skrifttyperne fra logoet igennem hele hjemmesiden, så der er en rød tråd fra logo til bunden af siderne.

Favicon

JJ transport favikon

Et favicon bliver vist oppe i fanen, når hjemmesiden er åben. Det gør det lettere for folk at genkende en hjemmeside, hvis de browser igennem nettet med JJ Transport åbent i en anden fane. 

Vi brugte noget let genkendeligt – nemlig JJ-skjoldet fra logoet, så vi holder det hele strømlinet.

E-mail

Det virker mere professionelt at have en e-mail med ens virksomheds domæne. Derfor fik vi lavet en e-mail i domænet www.jjtransport.dk – JJ’s e-mail er nu: ”kontakt@jjtransport.dk”, hvilket ser mere professionelt ud end fx ”jjtransport@gmail.com”.

Google My Business

JJ Transport Google My Business

Søger man på google efter ”JJ Transport” kommer der ude i højre side en hvid boks op med en masse informationer omkring firmaet. Det, der falder i øjet først, er de 25 topanmeldelser, som bliver fremhævet med fem stjerner. Derefter kan man gå længere ned og finde al praktisk information om firmaet – dette gør, at kunder enten kan ringe direkte til JJ eller besøge stedet, uden at skulle forbi hjemmesiden.

Med My Business kommer firmaet også på Google Maps, hvilket betyder, at JJ får gratis reklame på Maps, hvis folk søger efter fx ”transportfirma Silkeborg”. Det har vist sig at virke rigtig godt.

JJ Google My Business

JJ Transport har på baggrund af gode kundeanmeldelser og søgeordsoptimering opnået en flot Google My Business-placering på søgeordet ”container silkeborg”. Dette er med til at give ham gratis trafik og henvendelser, da JJ Transport opnår en bedre synlighed på netop dette søgeord.

Facebook Pixel

JJ Transport Facebook Pixel

Vi har installeret en Facebook Pixel på www.jjtransport.dk, hvilket er et lille kodestykke, som giver adgang til et hav af muligheder. Først og fremmest giver det os en hel masse information om de folk, som besøger hjemmesiden (selvfølgelig ikke personfølsom information) – og hvordan de har ageret på hjemmesiden.

Informationen vi indsamler om de besøgende, giver os mulighed for at lave højt-optimerede annoncer og endnu vigtigere: remarketing-annoncer.

Med en remarketing-annonce kan JJ vælge kun at få vist deres Facebook-reklamer til de personer, som i forvejen har vist interesse i dem. På den måde sparer man rigtig mange penge, da der ikke bliver vist en annonce til nogen, som absolut ingen grund har til at se den. Du kan se et eksempel på en remarketing-annonce, vi har lavet herunder:

Google Webmaster Tools

Webmasters giver os mulighed for at overvåge, hvordan JJ Transports placering på Google er. Kort sagt kan man sige, at det er vores SEO-konsol. Vi kan holde øje med alt fra hvilke søgeord, JJ ligger på, og helt til hvor mange mennesker, der faktisk klikker sig ind på siden. Alt sammen vist med flotte grafer, der er lette at overskue.

Vi har brugt Webmasters til at fortælle Google om JJ’s sideopbygning. Det har vi gjort med noget, der hedder ”sitemap.xml”. Det fortæller kort sagt, hvordan hele siden hænger sammen fra forsiden og helt ned til den mindste billedfil.

Vi kan også analysere, hvor godt siden er mobiloptimeret samt indlæsningshastigheden. Alt sammen noget vi bruger igennem hele udviklingsprocessen, når vi laver hjemmesiden.

Google Analytics

Google Analytics er et fantastisk værktøj, vi som marketing-firma bruger hver dag. Udover at det kan bruges til at optimere annoncer, så er det også ekstremt effektivt, hvis man skal optimere en hjemmeside ude i fremtiden, da man får en indsigt i, hvordan besøgende agerer på ens side.

Hvor hopper de af igen? Hvordan fandt de siden? Hvilken enhed besøger de siden igennem? Alt det får man at vide og meget mere.

Vi har installeret Analytics på JJ Transport for at kunne optimere hjemmesiden yderligere, da den er blevet opdateret for nyligt. Vi skal derfor vide, hvordan den fungerer i forhold til den gamle. Her egner Analytics sig perfekt til formålet.

Trustpilot

Trustpilot er et fantastisk værktøj for virksomhedsejere, der har et godt ry. Derfor har vi oprettet www.jjtransport.dk derinde. Vi har erfaring med, at hvis man spørger nok kunder, om de vil anmelde et firma inde på Trustpilot – så gør 1 ud af 10 det faktisk.

Trustpilot bliver brugt af rigtig mange mennesker hver dag, inden der udføres et køb. Hvis man har gode anmeldelser derinde, er det en fantastisk idé at reklamere med dem på sin side.

Dog kræver det et vist antal 5-stjernede anmeldelser, før ens totale score kommer op på de 5 stjerner. Det er derfor en god idé at vente med at reklamere med det, inden der er nok anmeldelser. Vi har derfor ikke tilføjet Trustpilot til JJ Transport endnu.

Afrunding

Komplet Marketings arbejde med JJ Transports markedsføring har været en stor succes. Jan oplyser, at han er meget tilfreds med resultatet.

Jan har siden kontakten med Komplet Marketing nu udvidet sin forretning fra 6 til 75 containere – dette mener Jan skyldes, det arbejde vi har udført for ham.

På blot 100 dage fra startskuddet, gik JJ Transport fra at ligge på side 22 til at ligge som nr 1. på google. JJ Transport støvsuger nu Silkeborg-markedet for kunder. Folk udefra kontakter endda JJ Transport som de første pga. de gode placeringer på Google.

Jans tidligere annonceringer via telefonbøger og aviser kostede en formue – uden nogen egentlig effekt. Derfor er Jan ovenud tilfreds med vores arbejde, da hans flotte placeringer i dag ikke koster ham noget som helst.

Jan afrunder med: ”Hvis du også gerne vil have flere kunder, så syntes jeg, at du skal prøve at tage fat i Komplet Marketing. De kan deres kram!”

Se videoen nedenfor med Jan – indehaver af JJ Transport:  

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Vi er klar til at hjælpe!

Kontakt os i dag, og få planlagt de næste skridt i dit projekt, med kompletmarketing.

Relaterede artikler

De 8 salgskanaler

Bruger du de 8 salgskanaler?

Vi har lavet en kort beskrivelse omkring brug af de 8 salgskanaler, få dem ved at tilmelde dig nedunder idag.