Festlinjen – Casestudy

- Af Henrik Bruhn

Festlinjen

Introduktion

Henrik Bruhn har igennem mange år haft utallige sider på internettet, der næsten alle sammen handlede om fester og alt dertil. Det var informationssider om selskabslege, festsange og drinksopskrifter. Det var steder, som alle havde rigtig gode placeringer på Google – men de var desværre spredt ud på over 20 forskellige domæner. 

Det var altså langt fra hensigtsmæssigt, da det gjorde administrationen besværlig og SEO-delen svagere, end hvis det hele var samlet ét sted.

Henrik besluttede derfor at bruge domænet www.festlinjen.dk, hvor vi ville samle alle de førnævnte sider, som herfra skulle fungere som én stor hovedside, hvor besøgende kan finde alt, der omhandler fest og farver.

Vi flyttede alle indlæg og alle sider fra de andre domæner over på Festlinjen. Det skabte dog noget konflikt, da nogle af de tidligere hjemmesider brugte mange af de samme søgeord. Vi løste problemet ved enten at slette det ene indlæg – eller samle dem, hvis de kunne komplimentere hinanden. Vi samlede også kategorier, så det var let for besøgende at finde indhold, samtidig med at SEO-delen blev styrket.

Ved at samle alle indlæggene på én side, har vi nu en side, som har over 476 udgivne opslag, som kun bliver ved med at vokse. Det er altså indlæg, som alle har individuelle søgeord, de bliver vist på. Det har også givet os et rigtig godt ”start-boost”, at vi brugte gamle indlæg, som allerede var indekseret. Vi kunne nemlig lave en 301-henvisning på de flyttede indlæg, som gjorde, at folk ville blive vist til den nye side frem for den gamle. Vi fik derfor hurtigt en masse trafik, som vi ellers skulle have ventet på.

Festlinjen kunne altså bruges som en salgsside for Henrik Bruhns service som festarrangør – og et flagskib, der kunne give en masse linkpower og kliks til folk, der ville reklamere for deres egne services.

Brug af søjleindhold

Vores erfaring er, at indhold, som er langt og af høj kvalitet, bliver vist mere på Google.

Vi har dedikerede skribenter, som ikke laver andet end at sidde og skrive lange, fyldige indlæg, der kan give en masse trafik. Det er artikler som ”Festsange – Den definitive guide”, der består af over 3500 ord. Ved at skrive en artikel, der har så meget fyld (der ikke bare er ordpladder) får vi en chance på nogle meget, meget konkurrenceprægede ord som ”festsange”.

Eksempel på indlæg hos Festlinjen.dk

Ved at indlæggene er så lange, sikrer vi vigtigst af alt, at den besøgende altid kan finde, hvad han/hun søger. Samtidig giver vores lange indlæg også Google en idé om, at vi faktisk tager siden seriøst, og at det ikke bare er en hvilken som helst side, der kun er skabt for at lave links. Google ved altså, at Festlinjen ikke bare er endnu en spam-side.

Populær festside

Da vi udgav siden i starten af oktober 2019, fik vi på første dag (8. oktober) over 700 besøgende fra henvisninger fra de gamle sider. I 2020 havde vi 623.100 visninger og 819.500 sessioner i alt.

Antal af sidevisninger på de 5 mest populære artikler
Sidevisninger på de 5 mest populære artikler i oktober fra d. 7. til d. 31.

Festlinjen er vokset støt, siden den blev lanceret i oktober 2019. Hver dag kommer der nye besøgende, som finder den igennem Google.

I 2020 er 22.300 direkte trafik, dvs. fra folk der direkte har skrevet ”www.festlinjen.dk” ind i deres søgefelt. 2.317 kommer fra andre sider, der linker til en af vores indlæg. 1.900 er kommet fra sociale medier, hvor de fx har sendt et link til en af vores indlæg til deres venner over Messenger, eller har delt et link på deres sider.

Anskaffelse af unikke brugere fordelt på organisk, direkte, henvisninger og sociale medier.

December var vores bedste måned, da vi har rigtig mange indlæg, der omhandler jul. I hele december havde vi 87.278 brugere og 106.161 sessioner fordelt over hele måneden. Populariteten eksploderede i perioden efter d. 24. og op til nytår. Her var de mest populære indlæg alle dem, som omhandler festlege (fx vandfald, kortspil og lignende) og vores drinksopskrifter.

December måned. Den røde pil pejer på d. 30. og 31. december. Den grønne pejer på d. 24.

Mange unikke sidevisninger

Festlinjen startede sine dage med knap 1000 unikke sidevisninger pr. dag, men begyndte i december fast at ligge over 1500 pr. dag – også selvom det ikke var weekend. Efter vores succes i december, begyndte Google nu at se Festlinjen som en autoritetsside.

Vi kan derfor erfare, at vi fast har over 1900 unikke sidevisninger siden januar 2021. Dette er især mærkværdigt, eftersom Danmark i dags dato, stadigvæk er nedlukket og det derfor er stærkt begrænset hvor fester der afholdes.

Udvikling i antal brugere siden Januar 2021 til dags dato (31. Marts).

Man kan derfor roligt sige, at Festlinjen er ved at være en af de mest festsider med mest autoritet i Danmark. Og alt det skete på mindre end ét år.

Organisk trafik

Festlinjen ligger nummer 1 på side 1 på Google på 400 individuelle søgeord og fraser, men ligger også nummer 1 på 26 meget populære søgeord fordelt på billeder og direkte links med flere end 1000 søgninger hver måned.

Som det tydeligt kan ses, har festlinjen.dk rigtig mange populære søgeord/fraser i position 1. Her sammenligner vi Marts 2019 med Marts 2021.

Vi har totalt set haft 1.140.283 sidevisninger og 873.088 unikke sidevisninger. Vores mest populære side er den, der handler om drukspillet ’vandfald’, som har godt og vel 22.000 visninger. Derefter har vi siderne ”Konfirmationssang” og ”Julemandens Rensdyr”, som begge har næsten 18.000 visninger. I forbindelse med de 3 artikler er der stærk konkurrence fra andre lignende festsider.

Hvad betyder alt det?

Det betyder altså, at vi har en side, som er meget, meget populær. Muligvis den mest populære side, når folk skal søge efter information til deres fester. Derfor har vi altså en side, som kan bruges til mange ting, som er festrelaterede.

Vi har mulighed for at tilbyde folk reklamepladser, hvor de kan få vist deres annoncer præcis på den kategori, som de har lyst til – og på hvilken som helst placering på siden. Vi har en side, som har rigtig meget troværdighed i Googles øjne, og vi kan derfor styrke vores egne webshops, som sælger udstyr til fest. 

Festlinjens forside, hvor man kan se annoncerne ude til højre.
En artikel under kategori “Sange”. Den øverste annonce er nu en annoncør, der tilbyder at skrive festsangen for dig.

Festlinjen, sæsoner og coronavirus

Festlinjen er meget afhængig af, om det er sæson for fester, konfirmationer, bryllupper osv. Det kan ses på, hvordan antallet af besøgende stiger rigtig kraftigt efter jul og hen imod nytår, hvor mange danskere holder fester og lignende. Især til nytår er der meget trafik, når folk skal finde opskrifter til drinks, festlege og lignende. Op til jul er vores indlæg omkring jul meget populære.

Vores indlæg om konfirmation steg langsomt i starten af marts, hvor forældre og unge begyndte at finde information om de kommende konfirmationer – men faldt meget pludseligt omkring 9.-10.marts 2020 til under 1000 besøgende pr. dag. Det skete i forbindelse med nedlukningen af Danmark og de ringe udsigter til, om konfirmationerne overhovedet kunne afholdes.

Der kom også forsamlingsforbud i samme periode, der gjorde det umuligt at holde fest – så der var ingen grund til, at folk skulle finde informationer om det.

Afrunding

Det arbejde som vi, Komplet Marketing, har gjort med artikelskrivning og generel søgemaskineoptimering, har tydeligvis båret frugt. Vi får dagligt flere tusind besøgende, og fredag/lørdag er især dage, hvor der bliver søgt på festlige ting, som giver mange sidevisninger.

Festlinjen er også sårbar, når landet lukker ned, og det derfor bliver ulovligt at holde større fester. Men når folk så kan se lyset for enden af tunnelen, begynder de at søge efter information igen – og Festlinjen kommer stærkt tilbage. Det viser bare, hvor stor en autoritetsside, Festlinjen nu er blevet til.

Henrik Bruhn bruger også siden til at reklamere for sine egne shows. Det har båret frugt, da Festlinjen alene genererer over 100 shows á 5000 kroner stykket til Henrik Bruhn om året, når han tager ud og optræder med sine forskellige shows. Siden genererer altså en omsætning for Henrik på 500.000 kroner om året.

Den statistik bruger vi til at få andre relevante kunstnere til at reklamere på siden, så de også kan få en bid af kagen. Vi tilbyder dem en relevant reklameplads på en kategori, hvilket har givet godt igen for de forskellige personer, der reklamerer på siden.

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Vi er klar til at hjælpe!

Kontakt os i dag, og få planlagt de næste skridt i dit projekt, med kompletmarketing.

Relaterede artikler

De 8 salgskanaler

Bruger du de 8 salgskanaler?

Vi har lavet en kort beskrivelse omkring brug af de 8 salgskanaler, få dem ved at tilmelde dig nedunder idag.