De største sociale medier er ikke til at komme udenom, hvis man vil være med, hvor det sner. Derfor får du her en oversigt, der viser de 10 største sociale medier – både i Danmark og på verdensplan.
Sociale medier har vokset sig så kæmpestore, at man hverken som privatperson eller virksomhed han se stort på at være aktiv via én eller flere profiler.
Når alt kommer til alt, så er det utroligt mange ting, man afskærer sig selv fra, hvis man ikke er på sociale medier.
De 10 største sociale medier i Danmark
Hvor stor en andel af aktive danskere på sociale medier har oprettet en profil på følgende medier? Det viser denne top 10 liste fra Kulturministeriet. Mark Zuckerberg ville nok være meget godt tilfreds, hvis han fik kendskab til resultatet.
Denne opgørelse er fra 2021. Det er helt igennem sandsynligt, at de enkelte medier vil rykke rundt på pladserne som årene går. Det er også oplagt, at der vil komme helt nye sociale medier til, som skubber nogle af de gamle ud af top 10.
The Times They Are A-Changin’ …
1. Facebook – 88% af danskere på sociale medier har en profil her
Nu hedder selskabet bag META – men som app er det stadig Facebook, der er det største sociale medie i Danmark. Mark Zuckerbergs lille opfindelse fra 2004 har vokset sig så kæmpestort, at man som virksomhed næppe slipper udenom at promovere sig på Facebook.
2. Messenger – 80%
Man kan godt være på Facebook uden at anvende den tilhørende besked-platform ved navn Messenger. Man kan også godt gøre brug af Messenger uden en profil på Facebook. Det er anderledes i forhold til de gode gamle dage, hvor man sendte gratis beskeder frem og tilbage ved hjælp af Facebook Chat.
3. Instagram – 50%
META ejer såmænd også nummer 3 på listen – Instagram, hvor man kan dele billeder (og en hel masse andet). Kendetegnende ved de største sociale medier er, at de hele tiden udvikler sig og tilbyder flere og flere tjenester for brugerne. Man kan i dag anvende Instagram til så uendeligt meget mere end at dele et feriebillede med sine venner.
4. Snapchat – 46%
Snapchat anvendes stadig i stor grad af fortrinsvis unge mennesker. Man sender billeder – eller korte videoer på op til 10 sekunders varighed – og så forsvinder de igen. Det gælder dog også for Snapchat, at mediet er eksploderet i forhold til tjenester. Man kan fx promovere sin virksomhed på Snapchat.
5. YouTube – 44%
Video-mediet YouTube blev lanceret helt tilbage i 2005. I starten kunne man se hvilken som helst video – UDEN at blive bombarderet med reklamer. I dag kræver det et betalt abonnement at se indhold på YouTube uden annoncering, der afbryder videoerne. Du tænker måske, at en 5. plads er lavt for YouTube, som alle da bruger. Forklaringen skal findes i, at man ikke behøver oprette en profil for at være aktiv på YouTube.
6. LinkedIn – 43%
Erhvervsorienteret medie, hvor man kan pleje sit netværk. Det er her almindeligt at præsentere sit CV offentligt på sin profil. Man kan tage kontakt til arbejdsgivere og på den måde slippe udenom gængse ansøgelsesprocesser. Man kan som virksomhed også søge efter medarbejdere, da der let tilgængeligt ligger rigtig mange brugbare oplysninger.
7. Pinterest – 25%
Et socialt medie med fokus på deling af fotos. Brugeren deler og kommenterer fotos, der ligger inden for dennes interesse – og skaber således en social identitet via sine interesser, som inddeles i forskellige kategorier. Det minder lidt om Instagram. Og så alligevel ikke. Man falder hurtigt ned i et hul af interessante fotos, når man går i gang med at udforske Pinterest.
8. WhatsApp – 22%
Gratis kommunikation-app, som du kan bruge til at samle al din kommunikation. WhatsApp rummer flere fordele, hvis man ikke gør brug af Messenger. Det kan fx være, man skal samle en hel gruppe menneskers kommunikation på en arbejdsplads. Man får hurtig og nem adgang til hinanden, hvis WhatsApp bliver det fælles medie.
9. Twitter – 20%
Twitter er skam ikke kun politik og (forhenværende) amerikanske præsidenters rablerier for fuld offentlighed. Du kan holde dig opdateret på nyheder fra hele verden via Twitter – i samme sekund tingene sker. Man kan bygge sit eget feed op med opslag fra profiler, man selv vælger.
Forestil dig din egen skræddersyede TV-avis med nyheder kun af relevans for dig. Det er, hvad du kan få via Twitter – ganske gratis.
10. TikTok – 9%
Ejes af ByteDance med hovedsæde i Kina. TikTok var oprindeligt en danse-app, hvor man kunne dele sjove videoer med hinanden. Nu har det vokset sig rigtig meget større og er i dag et socialt medie, der rummer mange fælles funktioner med Facebook. Du kan således interagere med dine venner på TikTok, hvis de også er tilmeldt som brugere.
De 10 største sociale medier på verdensplan
Hvis man kigger på de 10 største sociale medier på verdensplan er der visse overraskelser for danske brugere. I Kina er hverken Facebook, YouTube eller Instagram tilgængelige. Derfor bruger millioner af mennesker lignende tjenester – uden at Mark Zuckerberg scorer kassen på det.
1. Facebook – 2,74 milliarder brugere
Klar nummer 1 på verdensplan – endda uden kinesiske og russiske brugere. Moderselskabet ved navn META bliver nok svær at vippe af pinden lige foreløbig. Der løber så ufatteligt meget information rundt via Facebook, at det – ja – ikke er til at fatte!
2. YouTube – 2,29 milliarder brugere
Hvis man vil ud til potentielt RIGTIG mange mennesker, så skal man poste en video på YouTube. Noget af det tiltrækkende ved sociale medier er jo rækkevidden. Man kan komponere et stykke musik, lave et måltid, få en banebrydende idé osv.
En enkel deling af videoen – vupti – så er den tilgængelig for brugere i hele verden. Vejen til global berømmelse har aldrig været lettere.
3. WhatsApp – 2 milliarder brugere
Der bliver ikke sendt bare en brøkdel af SMS’er i forhold til, da de først blev tilgængelige på mobiltelefoner. Skurken er bl.a. WhatsApp, som tilbyder gratis kommunikation. Det eneste, der kræves, er en internetforbindelse.
4. Messenger – 1,3 milliarder brugere
Messenger fra Facebook er skam også et værktøj, rigtig mange mennesker tager i brug over den ganske verden. Du kan holde kontakten ved lige med gamle venner i Australien – men husk lige på tidsforskellen. Ja, du kan ovenikøbet foretage videoopkald uden beregning. Smart og banebrydende.
5. Instagram – 1,2 milliarder brugere
Over en milliard aktive brugere på verdensplan. Det siger noget om hvor kæmpestort Instagram har vokset sig. Masser af virksomheder bruger platformen til promoveringen. Og det er der god mening i.
6. Weixin/WeChat – 1,2 milliarder brugere
WeChat (eller Weixin på kinesisk) er en kinesisk multifunktionel besked-, social medie- og mobilbetalings-app, som er udviklet af Tencent. Den blev lanceret i 2011 og blev en af verdens største mobile apps i 2018 med over 1 milliard aktive brugere hver måned.
WeChat er faktisk ikke helt ualmindelig at støde på i den vestlige verden. Det siger noget om, at kineserne skam forstår sig på global udbredelse.
7. TikTok – 689 millioner brugere
Det er noget af en himmelfart dette kinesiske medie har været på siden lanceringen i 2016. Dårlig omtale i pressen er man heller ikke sluppet for. Hvorom alting er, så er TikTok kommet for at blive. Absolut et alternativ til de største sociale medier på verdensplan.
8. Tencent QQ – 617 millioner brugere
Tencent QQ, også kendt som QQ, er en webportal udviklet af den kinesiske tech-gigant Tencent. QQ tilbyder tjenester, der leverer online sociale spil, musik, shopping, blogging, film og gruppe- og stemmechatsoftware.
Man kan ikke komme og sige, at Kina ligger på den lade side og lader vestlige medier få indflydelse i Riget i Midten. Onde tunger vil tale om kopivarer. Men det er styret i Kina ligeglade med. Der er ihvertfald lukket godt og grundigt ned for Mark Zuckerbergs påståede vestlige propaganda-medier.
9. Douyin – 600 millioner brugere
Kært barn har mange navne, og man kan let blive forvirret. TikTok og Douyin er ikke helt det samme, TikTok findes fx ikke i Kina, ligesom Douyin ikke findes uden for Kina. Der er nogle forskelle mellem de to apps, som dog kan være svære at få øje på, hvis man ikke er erfaren bruger.
Når Bytedance, ejerne af TikTok gør op, hvor mange, der bruger appen, skelner de dog ikke mellem TikTok og Douyin. Rent faktisk bør man nok lægge antallet af brugere for TikTok og Douyin sammen – hvilket gør ejerselskabet ByteDance endnu mere magtfuldt.
10. Sina Weibo – 511 millioner brugere
Kæmpe netværk, hvor millioner af kinesiske brugere holder kontakten ved lige. Hvis man besøger Kina, vil Facebook blive blokeret på smartphonen. Sina Weibo er en måde at holde sig opdateret på, hvad der sker ude i samfundet. Men vær ret så sikker på, at det er en censureret version, du dykker ned i.
Og så er det ikke lige så nemt at sende feriebilleder til dem derhjemme – for de har nok endnu ikke oprettet en profil på Sina Weibo.
Man kan selvfølgelig ikke være aktiv på alle de største sociale medier …
Man må vælge og vrage. En pakke bestående af 3-4-5 sociale medier er rigeligt for de fleste private brugere. Det er naturligvis en anden snak, når det er virksomheder, det drejer sig om.
Man må sprede sig så meget ud som overhovedet muligt, hvis man skal tage kampen op med konkurrerende virksomheder.
En fokuseret indsats på sociale medier er dog at foretrække. Der er trods alt kun 24 timer i døgnet.